A l'exposició de l'artista guipuscoà Ibon Aranberri, hi ha peces  que tracten sobre la central nuclear de Lemóniz, amb maquetes,  diapositives, etc.   
Qüestionament de l'energia nuclear
 Una  de les propostes projectada l’any 2000 per l'artista va ser  l’organització d’un espectacle de pirotècnia consistent a llançar focs  artificials sobre les instal·lacions de la central basca; un projecte  performatiu que no obstant això - igual que ha passat amb la central  nuclear-, ha estat irrealitzable a causa de les dificultats que comporta  engegar un projecte que no només remou radicalment la nostra memòria  històrica, sinó que també qüestiona un   dels temes tabú en el procés civilitzador com és l'energia nuclear. No  hi ha dubte, però,   que els esdeveniments que han succeït recentment a  la central japonesa de Fukushima, o la trista commemoració dels  successos de la central de Txernóvil –convertida en un sinistre parc  temàtic-, actualitzen i universalitzen, per desgràcia, l'obra que va  concebre Aranberri per al seu context geografic i vital.
Una  de les propostes projectada l’any 2000 per l'artista va ser  l’organització d’un espectacle de pirotècnia consistent a llançar focs  artificials sobre les instal·lacions de la central basca; un projecte  performatiu que no obstant això - igual que ha passat amb la central  nuclear-, ha estat irrealitzable a causa de les dificultats que comporta  engegar un projecte que no només remou radicalment la nostra memòria  històrica, sinó que també qüestiona un   dels temes tabú en el procés civilitzador com és l'energia nuclear. No  hi ha dubte, però,   que els esdeveniments que han succeït recentment a  la central japonesa de Fukushima, o la trista commemoració dels  successos de la central de Txernóvil –convertida en un sinistre parc  temàtic-, actualitzen i universalitzen, per desgràcia, l'obra que va  concebre Aranberri per al seu context geografic i vital.També es mou en una línia semblant, el significat d'obres com Política hidraúlica (2004-2010) o Mar del Pirineo  (2006), unes propostes que aprofundeixen sobre la violència que que  exerceixen les grans obres públiques sobre la naturalesa. En concret, Política hidráulica  mostra nombroses imatges de pantans construïts en l’Estat español,  sobretot durant l’època del desenvolupisme franquista. L’època que –no  pas per casualitat- va convertir en motiu de mofa popular la frase tan  repetida i famosa del general Franco; "Queda inaugurado este pantano”.
Com a contrapunt en aquestes creacions, Aranberri presenta -també en aquesta exposició- l'obra Gramàtica de meseta  (2010), una referència a les conseqüències que imprimeixen la  construcció de les grans infraestructures sobre els pobles que queden  enfonsats o bandejats i que l'artista ha volgut simbolitzar a través  dels monuments que són numerats pedra a pedra i traslladats d'un lloc a  un altre. No obstant això, el contrapunt més contundent d'aquesta  exposició es troba en el pis inferior de la Fundació, just sota la gran  aranya: es tracta de (Ir.T.nº513) zuloa. Extended Repertory,  una instal·lació que documenta el recorregut que va realitzar l'artista  per nombroses coves prehistòriques situades a Guipúscoa, fins que va  decidir aturar el seu emotiu periple mitjançant l'acció de tancar una de  les coves amb una gran portalada negra de ferro on només ha quedat  oberta una entrada per les ratapinyades que l'habite  n. Una metàfora i un gest radical que dóna sentit al conjunt de les  obres d’ Ibon Aranberri, com una subtil i intel·ligent radiografia  crítica del rumb pres pel nostre fàustic progrés civilitzador.  
L'artista  guipuscoà Ibon Aranberri (Itziar-Deba, 1969) exposa una selecció dels  projectes que ha elaborat durant els últims dotze anys a la Fundació  Antoni Tàpies de Barcelona. Sota el títol Organigrama, la mostra, que es  pot visitar fins el proper 15 de maig, articula les preocupacions més  latents de l'artista: les relacions entre naturalesa i cultura, les  representacions del poder i la conformació de d’allò social. 
Anar  a visitar l'exposició   de Ibon Aranberri amb la mateixa idea preconcebuda amb la qual  s'acudeix a una retrospectiva clàssica pot ser un error, o una  estimulant sorpresa, en comprovar el desplegament de materials que  constitueixen la mostra. I és que, atenent a la idea d'“organigrama”,  Aranberri ha construït dins del propi espai expositiu una estructura  negra que recorda al cos d'una gran aranya, a la tela de la qual han  quedat enganxades les seves propostes elaborades al llarg del temps.   D'aquesta manera, la lectura conjunta de les seves obres es converteix  en un nou recorregut en format de xarxa; una xarxa que articula el seu  significat   a través de nusos imaginaris sobre el teixit orgànic de  l'aranya. El gran perill és quedar-se atrapat a la teranyina o perdre's  per l'organigrama. Com en el millor art conceptual, doncs, només la  implicació activa i l'esforç reflexiu poden conduir la persona visitant a  sintonitzar amb les propostes de l'artista.
L'obra de Ibon  Aranberri gira   constantment al voltant de les relacions entre naturalesa i cultura  -en un sentit tant històric com profundament genèric- i també sobre les  diferents formes i representacions del poder o o sobre la pròpia  conformació d’allò polític i allò social. No obstant això, aquestes  qüestions no apareixen   als seus projectes com si fossin tesis  unívoques o explícites, sinó que –tal com li agrada dir a l'artista-  emergeixen com si fossin   “ressonàncies”.
Una altra  característica interessant que es pot apreciar en les creacions d’Ibon  Aranberri és la manera com se serveix de referències locals del País  Basc per obrir espais de crítica i de pensament que, en realitat, són  netament universals. Un dels treballs on s'aprecia millor   aquesta  qüestió és el titulat Diseño de nuestro desarrollo. Ría i acantilado  (2000-2005), el projecte que, precisament, inicia el recorregut de  l'exposició. Aquesta proposta de l'artista planteja una ref  lexió sobre la central nuclear de Lemóniz, que es va començar a  construir durant la dècada de 1970 a la costa de Biscaia i que va    generar un escenari fortament convuls (amb intervencions dures d'ETA) i  una gran oposició popular que va acabar propiciant que la central mai no  s’utilitzés com a tal. Avui dia, les instal·lacions de la central  romanen intactes, com una construcció fantasma enorme, sobre la qual  trenquen les ones del mar.
Alfonso López Rojo
Setmanari Directa, nùm. 227, maig de 2011
 
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada